Klassiek balletdanser als beroep

Kan ik klassiek balletdanser(es) van beroep worden?

Voor veel meisjes, en ook een aantal jongens, is het een droom om klassiek balletdanseres of klassiek balletdanser te worden. Helaas  komt een heel klein deel hier maar in aanmerking voor. Als je al een aantal jaar danst kan je overwegen of dit ècht is wat je wil, ballerina worden. Je moet er namelijk wel zeker over zijn zodat je er met de volle 100% tegenaan kan gaan. Hier een aantal vragen beantwoord.

 littlegrimalkin:</p><br /><br /><br /><br /><br />
<p>Katie Martin from Breaking Pointe<br /><br /><br /><br /><br /><br />

Wanneer kan ik auditie doen?

Als je 8 of 9 jaar bent kan je voor het eerst auditie doen voor de balletacademie. Je zit dan in groep 6,7 of 8 van de basisschool en doet dan de eerste paar jaar een vooropleiding waarbij je een paar keer per week les krijgt.

Als je 10 of 11 jaar bent moet je al veel techniek hebben maar er is nog een kans dat je naar de academie kan. Bij de auditie wordt gekeken of je wel in staat bent om de opleiding aan te kunnen. Je moet lening en fysiek ver genoeg zijn. Veel dansacademies organiseren open dagen waar je kan gaan kijken of het iets voor jou is.

Als je 12 of 13 jaar bent wordt het moeilijk om klassiek balletdanseres te kunnen worden. Er wordt vanaf deze leeftijd namelijk veel aan techniek gewerkt. Je mag niet meer veel fouten maken en je spieren moeten op een bepaalde manier gevormd zijn.

Als je 14 of 15 jaar bent is het erg lastig om nog naar een opleiding te kunnen. De balletdanseressen van jouw leeftijd op de opleiding dansen al iedere dag en zijn fysiek erg sterk. Je hebt nog maar een maar een paar jaar om op hetzelfde niveau uit te komen. Niet getreurd! Als je het heel graag wil kan je kijken naar de tips meer onderaan deze pagina.

Als je 16 of 17 jaar oud bent kan je alleen nog maar aangenomen worden op een balletacademie als je al van een professionele vooropleiding afkomt.

Als je 18 jaar of ouder bent is er vrijwel geen kans meer dat je nog naar de balletacademie kan. Of je moet van een professionele vooropleiding afkomen.

De richtlijnen hiervoor gelden vooral voor vrouwen. Als man is het makkelijker om op latere leeftijd nog aangenomen te worden op een balletopleiding.

Eigenlijk ben ik te oud om nog aangenomen te kunnen worden op de balletacademie, maar ik zou het toch heel graag willen. Wat kan ik nu doen?

 Het is voor veel mensen een moeilijke keuze of ze nu wel naar de dansacademie willen of niet. Als je er niet helemaal zeker over bent, kan je er beter nog mee wachten. Maar dan is er weer een nieuwe twijfel. Want: als ik het nu niet doe, heb ik dan mijn laatste kans verspild? En krijg ik er dan later geen spijt van? Ten eerste is het heel belangrijk dat je onderscheid maakt tussen een klassieke of een moderne dansopleiding. Deze pagina gaat over het worden van een klassieke balletdanser(es). Er zit een groot verschil tussen beiden. Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen is het van groot belang dat je heel vroeg met balletles begint als je klassiek balletdanser(es) wilt worden. Je moet technisch, fysiek en artistiek aan grote eisen voldoen. Als je op latere leeftijd nog naar de balletacademie wilt, is het van groot belang dat je goede balletlessen krijgt en je jezelf op alle vlakken zo ver mogelijk ontwikkelt. Je moet dan bedenken dat je moet kunnen concurreren met de klassieke balletdansers die al jaren van opleiding achter de rug hebben. Ik adviseer je om te overleggen met je dansdocenten of het voor jou haalbaar is om auditie te doen en samen een plan te maken.

Sommige balletscholen hebben een interne vooropleiding. Hier krijg je speciale lessen die je klaarstomen voor een professionele dansopleiding. Interne vooropleidingen zijn meestal voor meisjes en jongens vanaf 13 jaar. Het programma bestaat uit samengesteld pakket aan lessen en workshops die je gedurende het jaar gaat volgen. Je moet echter wel vaak auditie doen om toegelaten te worden, maar maak je daar vooral niet te druk om. Je krijgt persoonlijke begeleiding en hebt ook gesprekken over wat jouw mogelijkheden zijn. Het is natuurlijk belangrijk om heel realistisch te blijven wat voor jou haalbaar is. Hoe hard het ook klinkt, als je pas laat begint met balletlessen, geen goede uitdraai en lenigheid hebt bijvoorbeeld en het dansen ook niet zo goed gaat, dan is er een kleine kans dat je aangenomen zal worden. Je hebt dan nog wel altijd de kans om je meer op het moderne ballet te oriënteren. Hier is kunstzinnigheid en muzikaliteit vaak van groter belang dan een perfect lichaam. Je kunt hier ook nog op latere leeftijd aangenomen worden. Meer over weten? Ga dan naar de pagina ‘Modern & jazz ballet’.

 

Wat zijn de professionele klassieke dansopleidingen in Nederland?

– Academie voor klassiek ballet in Amsterdam:

Nationale Balletacademie

Klassieke dansvakopleiding in Amsterdam.


– Koninklijk Conservatorium voor klassiek ballet in Den Haag:

Koninklijk Conservatorium

Klassieke dansvakopleiding in Den Haag.

 

Wat zijn de professionele klassieke dansopleidingen in België?

 – Nationale Balletacademie Antwerpen:

De klassieke dansvakopleiding van Antwerpen.

 

– De Leuvense Balletakademie:

De klassieke dansvakopleiding van Leuven.

 Wat wordt er van mij gevraagd als ik auditie doe?

Waarom moet je auditie doen? Om toegelaten te worden tot een dansacademie moet je auditie doen. Dansacademies organiseren audities om de beste dansers uit de groep auditanten uit te halen. Vaak kunnen er maar weinig dansers echt aangenomen worden, hoeveel is afhankelijk van hoeveel plaatsen er nog beschikbaar zijn.


Wat wordt er van je gevraagd als je auditie doet? De eisen die gesteld worden hangen van de dansacademie en het soort opleiding af. Binnen dansacademies zijn er vaak verschillende soorten opleidingen. Veel academies organiseren een vooropleiding, vaak voor kinderen die in de laatste jaren van de basisschool zitten en rond de 9 jaar zijn. Alle kinderen komen in dit programma terecht. Zodra ze het hebben afgerond, kunnen ze doorstromen naar een andere opleiding, afhankelijk van welke richting ze op willen. Je kunt kiezen voor een opleiding tot uitvoerend danser, tot dansmaker (choreograaf) of dansdocent. Het spreekt vanzelf dat voor deze verschillende opleidingen verschillende eisen aan de danser worden gesteld.

Naast verschillen in opleiding zijn er ook verschillen onderling tussen de dansacademies. Iedere dansacademie leidt zijn leerlingen volgens een andere, eigen werkwijze op. De een is meer op klassiek ballet gericht, de ander meer op hedendaags ballet. De een is erg op de technische aspecten van de dans gericht, de ander wil improvisatie en creativiteit juist meer de vrije loop laten. Hieronder werk ik de hoofdlijnen van audities van verschillende soorten opleidingen uit:

 

Eerste deel vooropleiding (meestal v.a. groep 6 basisonderwijs):

Kinderen die al vanaf jonge leeftijd weten dat ze van dansen hun beroep willen maken, in welke vorm dan ook, kunnen auditie doen voor een vooropleiding. Ieder kind kan deelnemen aan een auditie voor de vooropleiding. Bij specifiek klassieke balletacademies is er vaak meteen voor de allerkleinsten een fysieke en medische test. Hier wordt gekeken of het lichaam van het kind in staat zou zijn om het zware beroep van danser aan te kunnen. Is de uitdraai van de heupen goed genoeg? Heeft het kind een hoge wreef? Is het kind gezond en heeft het een goede conditie? Dat zijn een paar dingen waarnaar gekeken wordt. Bij de meeste academies in Nederland is dit echter niet het geval.

De auditie bestaat vaak uit een aantal workshops in verschillende dansstijlen, vaak klassiek ballet en hedendaagse dans of jazzballet. De workshops zien eruit als gewone lessen. Bij de klassieke les is er het onderdeel barre (met de basisoefeningen als pliés, tendus, rond de jambes, frappés, développés, grand battements, etc.), over de diagonaal van de zaal (sprongen en draaien) en au milieu (stretchen, een kort adagio, sprongetjes, draaien). Bij jazzballet of hedendaagse dans wordt meer aan improvisatie gedaan (de kinderen moeten bijvoorbeeld dansen op verschillende soorten muziek) en ze krijgen een korte choreografie aangeleerd.

De jury kijkt tijdens deze workshops naar de mogelijkheden die het kind heeft om door te kunnen groeien, zowel op fysiek, danstechnisch en creatief gebied. Kinderen op deze leeftijd zijn volop in ontwikkeling. Veel zijn begonnen op een plaatselijke balletschool en zijn dus op danstechnisch gebied beginners. Toch is al goed te zien of het kind het in zich heeft van dans zijn/haar beroep te maken. Waar kijkt de jury naar?

  • Beweegt het kind bijvoorbeeld muzikaal? 
  • Is het kind creatief, wisselt het kind af qua danspassen? 
  • Legt het kind gevoel in de danspassen?
  • Heeft het kind durf en lef?
  • Begrijpt het kind de opdrachten?
  • Heeft het kind een goed doorzettingsvermogen en goede lesconcentratie? 
  • Hoe snel pakt het kind de oefenstof op? 
  • Héél belangrijk: heeft het kind plezier in het dansen?
  • Heeft het kind de lichamelijke mogelijkheden om vrij te kunnen bewegen?

Centraal staat dus de vraag of het kind in staat is op zowel fysiek, creatief als op het gebied van doorzettingsvermogen het zware vak van danser uit te kunnen oefenen.

 

Tweede deel vooropleiding (meestal vanaf 13 jaar):

Als het kind het eerste deel van de vooropleiding succesvol is afgerond, kan het doorstromen naar de vooropleiding voor jongeren die naar de middelbare school gaan. Ook kinderen die niet bij het eerste deel van de vooropleiding hebben gezeten kunnen instromen. Bij veel dansacademies is het minimale lesniveau dat het kind volgt op school vmbo-t.

Hoe ouder het kind wordt, hoe belangrijker de danstechnische en fysieke aspecten zijn. Het kind is zich volop aan het ontwikkelen nu het in de puberteit is beland en moet zijn/haar lichaam goed in vorm houden.

Een medische en fysieke goedkeuring is vaak een verplicht onderdeel van de auditie. Hier wordt onder andere gekeken naar de volgende fysieke aspecten:

  • Is er voldoende mogelijkheid tot uitdraaien van de heupen?
  • Kunnen de voeten zich behoorlijk strekken?
  • Is er voldoende souplesse aanwezig in alle gewrichten?
  • Is er voldoende souplesse aanwezig in alle spieren?

Hiernaast moet het kind voldoende danstechnische kennis hebben. De basis van klassiek ballet is vaak een vereiste, en soms ook kennis van moderne dans of jazzballet.

De auditie bestaat vaak uit een aantal workshops in verschillende dansstijlen, vaak klassiek ballet en hedendaagse dans of jazzballet. De workshops zien eruit als gewone lessen. Bij de klassieke les is er het onderdeel barre (met de basisoefeningen als pliés, tendus, rond de jambes, frappés, développés, grand battements, etc.), over de diagonaal van de zaal (sprongen en draaien) en au milieu (stretchen, een kort adagio, sprongetjes, draaien). Bij jazzballet of hedendaagse dans wordt meer aan improvisatie gedaan (de kinderen moeten bijvoorbeeld dansen op verschillende soorten muziek) en ze krijgen een korte choreografie aangeleerd. Soms moet het kind ook zelf en solo voorbereiden. Waar kijkt de jury naar?

  • Heeft het kind goede fysieke mogelijkheden?
  • Heeft het kind een goede motoriek en een goed gevoel voor coördinatie?
  • Heeft het kind een goed gevoel voor ritme en maat?
  • Is het kind bovengemiddeld artistiek voor zijn/haar leeftijd?
  • Legt het kind gevoel in zijn/haar bewegingen?
  • Voert het kind de bewegingen nauwkeurig uit? Maakt het niet te veel fouten?
  • Begrijpt het kind de opdrachten en pakt het ze snel op?
  • Heeft het kind een goed doorzettingsvermogen en goede lesconcentratie?

De eisen op deze leeftijd zijn een stuk strenger dan de eisen van het eerste deel van de vooropleiding.

Dansvakopleiding (meestal vanaf 18 jaar):

Als de danser de vooropleiding met succes heeft afgerond, en nog steeds een carrière in de dans ambieert, kan het auditie doen voor een professionele dansvakopleiding. De danser moet een keuze maken in welke richting hij/zij verder wil. Uitvoerend danser, dans docent en dansmaker (choreograaf) zijn de mogelijkheden. De danser heeft een groot voordeel als het van een professionele vooropleiding afkomt, maar het is niet noodzakelijk. 

De criteria van de verschillende academies lopen nu verder uiteen. Het is aan de danser om een opleiding te kiezen die het beste bij hem/haar past. Op de sites van de dansacademies kun je de precieze toelatingscriteria vinden.

Wat zijn de grootste klassieke dansgezelschappen in Nederland en België?