11 dingen over spitzen die je nog niet wist!

0

Jane-Lord-fotoDeze week hebben we bij Danswinkel een spitzentraining gekregen van Jane Lord. Deze dame heeft meer dan 20 jaar gedanst bij het Nationale Ballet, waarvan 10 jaar als eerste soliste. Ze heeft in grote klassieke stukken zoals Romeo & Julliet, Het Zwanenmeer en Cinderella gedanst, en daarnaast in choreografieën van onder andere Hans van Manen. Na haar uitvoerende carrière is ze balletles en spitzenlessen gaan geven bij onder andere het Conservatorium in Den Haag en het Scapino Ballet in Rotterdam. Ook geeft ze gastlessen op balletscholen. Jane heeft ons veel geleerd van spitzen wat wij nog niet wisten. De meest opvallende en handige weetjes lees je hier!

1 Spitzen worden gemaakt door verschillende lagen canvas en lijm op elkaar aan te brengen. Vooral de samenstelling van de lijm is erg belangrijk en er wordt hier dan ook heel geheimzinnig over gedaan door de fabrikanten. Er wordt wel eens gezegd dat er hout in spitzen zou zitten, maar dit klopt dus niet!

2 Een testje om te kijken of je klaar bent voor spitzen is het maken van een nette relevé. Loopt vanaf je scheen een rechte lijn helemaal door tot het punt waar je tenen buigen? Dan ben je er waarschijnlijk klaar voor! Als je relevé nog niet perfect is, blijf dan vooral oefenen! Daar worden je voeten steeds sterker van.

releve

3 Als je spitzen voor het eerst aandoet, is er nog geen onderscheid tussen links en rechts. Dit gaat pas vormen als je de spitzen in gaat dansen.

4 Als je op je nieuwe spitzen in plié staat, mogen er aan de zijkanten geen rimpels in de stof zitten. Als dit zo is zijn de spitzen te lang, en kun je blaren krijgen van de gerimpelde stof.

AucSBacBH3E_Mo3rhTDL6bydI5KdfdNdL-A7jIny6YtX

5 Wanneer je op pointe staat, mag er wat ruimte zijn bij de hiel, je kunt de stof hier als het goed is zelfs een stukje samenknijpen! Dit komt doordat je wat dieper in de spitz zakt als je op pointe staat. Als de stof nu helemaal strak zou zitten, zou je niet genoeg ruimte meer hebben als je een plie maakt.

spitzen passen

6 Wanneer je de linten vastmaakt, is het de bedoeling dat het ‘knotje’ in het kuiltje boven je enkel komt, aan de binnenkant van je been. Zo blijven de linten mooi zitten en heb je geen last van het knotje.

linten

7 Naast de linten kun je ook elastiek gebruiken om de spitzen stevig te laten zitten. Wil je dat het elastiek de zool stevig onder de voet houdt? Maak ze dan vast vlak achter het lint. Wil je dat het elastiek juist de hiel op zijn plek houdt? Zet de elastieken dan wat verder naar achteren.

8 Dans je met teenbeschermers? Deze moeten niet te dik zijn, omdat je dan het contact met de spitz verliest. Het is vooral belangrijk dat de beschermer aan de bovenkant en voorkant van je tenen zit. Aan de onderkant heb je eigenlijk geen bescherming nodig. Je kunt ook lamswol of kleine pads gebruiken om de bescherming precies aan te brengen waar jij die nodig hebt.

9 De docent kan ervoor kiezen om de zool van de spitz te buigen (ook wel ‘breken’ genoemd, hoewel er niks gebroken wordt) zodat hij fijner danst en mooier aan de voet zit. Dit gebeurt op ¾ van de zool, vanaf de teen gezien.

spitzen buigen

10 De box van de spitz kan platter worden gemaakt door er zachtjes een paar keer op te gaan staan. Dit zorgt voor meer breedte. Overleg dit natuurlijk eerst even met je docent.

11 Als de spitz op bepaalde punten knelt, kun je hem vormen door hem nat te maken en hem dan te dragen, zodat hij opdroogt om je voet. Door het water wordt de spitz weer even zacht, waardoor je hem kunt vormen.

Heb jij zelf nog goede tips voor spitzen? Laat een reactie achter!

Tekst: Fleur Everts, Beeld: Danswinkel & Het Nationaal Ballet

Share.

About Author