FINSISH! Het eind van de ‘januari stretch challenge’ + resultaten

3
Hallo dansliefhebbers!

De dag dat ik dit artikel post is 31 januari, alweer de laatste dag van de eerste maand van 2014. En niet zomaar een maand: het was een maand waarin tientallen van jullie je inschreven voor de stretchuitdaging. Geen idee waar ik het nu over heb? Je kunt het artikel teruglezen door hier te klikken. Kort samengevat organiseerde ik vanaf het begin van deze maand een actie waarin ik jullie uitdaagde om te gaan stretchen. Dit wordt door veel mensen, inclusief mijzelf, als niet heel prettig ervaren. Toch zullen velen mijn mening delen dat het geweldig zou zijn om gewoon zonder omhaal je been naast je oor te kunnen leggen (zonder de knie te buigen natuurlijk ūüėČ ).¬†
Ten eerste wil ik zeggen dat degenen die mee hebben gedaan heel tevreden mogen zijn over dit feit op zich. Steeds weer discipline opbrengen om rekoefeningen te doen is niet niks, als je op hetzelfde moment lekker voor de televisie kan gaan zitten met een bak popcorn. Natuurlijk zou het ook heel mooi zijn als er een resultaat is geboekt. Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie bevindingen! Op het schema dat jullie toegestuurd hebben gekregen, hebben jullie waarschijnlijk aantekeningen gemaakt van de oefeningen, resultaten en voornemens. Ook ik heb dat gedaan bij deze stretch challenge. Mijn schema kunnen jullie hieronder vinden:

Aangezien mijn handschrift niet het meest nette is, zal ik wat toelichting geven. Voordat ik begon met de stretch-maand hoefde ik voor mijn spagaat met mijn rechterbeen voor nog 12 cm, linkerbeen voor 7 cm en bij de split  ook nog 7 cm. Mijn grote voornemen was vooral om de spagaat met mijn rechterbeen voor flink te verbeteren. Ik ben linkshandig dus mijn linkerbeen is ook mijn voorkeursbeen. Verder ben ik zonder al te veel verwachtingen de maand in gegaan. Ik zou wel zien wat ik tegenkwam. Hieronder een overzicht van de maand:

Week 1: na de eerste week van stretchen was er al vooruitgang te zien. 
Rechtsvoor spagaat: 11 cm
Linksvoor spagaat: 6,5 cm en 
Split: 7 cm. 
Vooral de 1 cm verschil bij mijn spagaat met rechtsvoor vond ik verrassend en hoopgevend. Deze week heb ik 3 keer gestretcht, waarbij ik een warming-up en een intensieve stretch van een kwartier heb gedaan. Erg benieuwd naar de volgende week!

Week 2: deze week heb ik wel 5 dagen mijn stretchroutine gedaan. Dat is terug te zien in het resultaat. 
Rechtsvoor spagaat: 8,5 cm
Linksvoor spagaat: 6 cm
Split: 7 cm
De split blijft duidelijk een beetje achter, daar wil ik de volgende week dus meer aan doen. Met mijn spagaat met rechts voor was ik enorm blij, 2,5 cm verschil geboekt! Ik heb dan ook flink veel en lang gestretcht, daar had ik de tijd voor. Ik heb  veel aandacht besteed aan een goede warming-up. Ik kwam erachter dat de spieren aan de voorkant van mijn bovenbenen stug zijn. Die heb ik dus ook meegenomen tijdens het stretchen.

Week 3: helaas had ik deze week niet zoveel tijd om te stretchen doordeweeks. Toch mag het resultaat er zijn.
Rechtsvoor spagaat: 6 cm
Linksvoor spagaat: 3,5 cm
Split:  6,3 cm
Dit komt denk ik doordat ik de zaterdag heel uitgebreid en meerdere keren heb gerekt. Toch vreemd dat het resultaat nog groter is dan vorige week. Misschien ligt dat aan de oefeningen voor de voor-bovenbeen-spieren hun vruchten af hebben geworpen. Of ik had gewoon een goede week. Wie zal het zeggen. Ik ben in ieder geval heel blij met hoe ver ik nu kom!

Week 4: ik had gehoopt een goede eindsprint te kunnen maken, maar ik had minder tijd dan verwacht dus dat is er jammer genoeg niet van gekomen. 
Rechtsvoor spagaat: 6 cm
Linksvoor spagaat: 4 cm
Split: 6,5 cm
Hier was ik al bang voor. Ik heb een kleine terugval gehad. Daaruit leren we in ieder geval weer dat stretchen iets is wat je bij moet houden, voor de meesten in ieder geval.
Ik heb weer dezelfde stretchroutine als de vorige keren aan gehouden, met oefeningen die ook op mijn blog staan. 

Resultaat en conclusie:
Ondanks dat ik de laatste week geen vooruitgang heb geboekt, ben ik toch heel tevreden met het resultaat. Het aantal centimeter dat ik bij de spagaat met linksvoor en met rechtsvoor moest is bijna gehalveerd! Split gaat wat moeilijker bij mij. Ik denk dat dat komt omdat mijn heupen niet volledig soepel zijn dat dat hierin terug te zien is.
Ik vind het ongelooflijk dat dit in √©√©n maand te bereiken is met een beetje wilskracht. Daarom ga ik de komende tijd zeker door met stretchen. Herhaling van de oefeningen is voor mij de sleutel. En een goede warming-up en het stretchen van √°l mijn beenspieren is ook heel belangrijk gebleken. Komende weken zullen er op mijn blog nog wel wat artikelen met betrekking tot flexibiliteit verschijnen, omdat ik deze maand best wel wat handigheidjes heb ontdekt die bij mij werken. Ben je daar in ge√Įnteresseerd? Houd dan de startpagina in de gaten!

En bij jou?
Nu ben ik natuurlijk wel heel benieuwd wat jij vond van deze januari stretch-challenge. Vond je het √ľperhaupt een goed idee? Wat waren je verwachtingen van tevoren en zijn die uitgekomen? Ben jij ook achter dingen gekomen die andere dansliefhebbers zouden kunnen helpen? Je kunt me erover mailen naar balletisvooriedereen@live.nl of hieronder je mening achter laten. Ik hoor het heel graag van je!

Groetjes, Heleen

Wil je ook meedoen aan de stretch challenge? Dat kan natuurlijk altijd. Klik op de volgende link om het programmaatje te downloaden: Stretch Challenge!

 

Share.

About Author