Oefeningen: je evenwicht verbeteren

3
Hoi balletliefhebbers!
Enkelen van jullie vroegen mij om oefeningen om je evenwicht te verbeteren. En hier zijn ze dan, eindelijk! Een goed evenwicht is natuurlijk heel belangrijk bij klassiek ballet. Vele houdingen en bewegingen, zoals de arabesque en de pirouette, vereisen stabiliteit van het lichaam.
Je kunt grof genomen twee dingen doen om je evenwicht te verbeteren:
  1.  Het klinkt misschien erg simpel, maar als je last hebt om je evenwicht te bewaren bij een specifieke houding of beweging, moet je die houding of beweging vaak doen. Je komt er dan van zelf achter waar je zwakke punt ligt. Het kan bijvoorbeeld dat de arabesque je gemakkelijk afgaat qua stabiliteit, maar dat je bij een pirouette steeds naar achteren valt. Dat kan het eraan liggen dat je je buikspieren los laat. Of je gooit je armen te ver naar achteren met de afzet. Je kunt jezelf filmen om te kijken wat je fout doet, of je vraagt het aan je dansdocent. Als je weet waar het probleem ligt kun je hier op gaan letten. In dit geval dus je buikspieren beter aanspannen, of tijdens je afzet je armen gecontroleerd naar voren houden. Door dit vaak te oefenen zul je vanzelf merken dat het gemakkelijker gaat.
  2.  Je kunt ook een minder goed evenwicht over het algemeen hebben. Je kunt je evenwicht dan verbeteren door oefeningen te doen die niet gerelateerd zijn aan een specifieke houding of beweging.
Ik kan wel bij iedere houding en beweging gaan uitleggen wat je kunt doen om je evenwicht beter te houden, maar waar het verkeerd gaat verschilt per persoon. Hier begin ik dus niet aan. Je kunt, zoals ik eerder al uitlegde, hier beter zelf naar kijken en erover nadenken of een deskundige om hulp vragen.
Ik ga nu wat oefeningen geven die je kunt doen om je evenwicht over het algemeen te verbeteren. Bij als deze oefeningen geldt dat je goed op zoek moet gaan naar je evenwichtspunt en lichaam moet placeren (= netjes staan volgens de klassieke ballettechniek.) Dit houdt in dat dat je onder andere je schouders laag en je buikspieren aan gespannen houdt. Deze oefeningen kun je ook goed gebruiken als voorstadium van de spitzen, om meer zekerheid te krijgen over je stabiliteit.
Level 1: Je gaat op rélevé staan, dat betekent dat je vanuit plié op je tenen gaat staan.
Dit kan  je in iedere voetpositie doen, op deze foto doe ik het in de vijfde.
In de vijfde positie kan je je voeten tegen elkaar aan schuiven voor meer
stabiliteit. Blijf stil staan, houd je enkels stil. Als dit niet lukt, kun je oefeningen
doen om je enkels sterker te maken.  Klik hier voor  oefeningen.
Houd dit even vol en sluit weer netjes af.
Level 2: Deze oefening is weer net een stapje lastiger. Terwijl je  met één voet
op rélevé staat, til je je andere voet op sur le cou-de-pied (=bij je enkel).
Het maakt niet uit of je dit aan de voor-, zij-, of achterkant van je enkel doet,
op de foto doe ik het devant (=voor). Dit houd je even vol en dan sluit
je weer netjes af. Laat ook hier je enkel niet trillen! 
Level 3: Dit is een best lastige oefening. Je staat weer op rélevé met één been,
je andere been strek je uit naar opzij. Je moet nu echt goed naar je
zwaartepunt gaan zoeken, anders val je om. Je kunt je armen uitstrekken
voor wat extra evenwicht. Als je deze oefening uitvoert kom je er ook meteen
achter wat je valkuil is bij je evenwicht. Hel je achterover? Dan doe je dat
waarschijnlijk ook bij je pirouette. Daar kun je dus op gaan letten.
Als je dit een tijdje vol kunt houden, heb je best een goed evenwicht! 🙂
Je kunt bovenstaande oefeningen goed opbouwen. Voer bijvoorbeeld eerst level 1 een paar keer achter elkaar uit, probeer het 5 seconden vast te houden, neem tussendoor korte pauzes. Als dit lukt ga je over naar level 2 en doe je hetzelfde. Na een paar dagen dit te doen zul je merken dat je het veel gemakkelijker langer vol houdt. Dan heb je je doel bereikt. Maar vergeet niet: bij ballet is het belangrijk dat je de oefeningen blijft herhalen! Je evenwicht is nu beter geworden, maar als je daarna stopt zal het weer minder goed gaan. Het voordeel is dat je voor de oefeningen niet veel tijd nodig hebt. Tijdens het tanden poetsen doe je het gewoon even, en zo blijf je op niveau!
 
Voor deze oefening heb je een evenwichtskussen nodig.
Dit is een soort kussen van stevig plastic, gevuld met lucht. Deze kun je kopen
bij een sportwinkel en medische winkels. Het wordt vaak gebruikt voor
yoga en pilates en het is zeer geschikt voor het verbeteren van je stabiliteit.
De oefening op deze foto is slechts een voorbeeld. Je gaat erop staat, op platte
voet, en tilt je  andere been de lucht in. Door dat het kussen gevuld is met lucht,
deukt het in en wordt het lastiger te blijven staan. 

 

Hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad! Ik wens jullie veel succes met oefenen!
Share.

About Author